27-07-2020


Wat als je hoogsensitief en strong willed bent


Onze kinderen worden steeds maar vergeleken met het gemiddelde.
Ik heb geen gemiddelde kinderen. Zo zijn mijn kinderen sowieso kleiner dan gemiddeld en vallen zo op doordat ze strong willed zijn, regels op school houden ze niet zo van en bij het woordje moeten kun je de rest van je verzoek wel vergeten.
Ze passen niet in het standaard plaatje van een schoolgaand kind, maar geen enkele dag is saai bij ons 😊
Ik zit dus ook regelmatig op school voor één van de drie omdat ze het dan niet zo goed meer weten.
Soms moet ik er vanbinnen echt een beetje om lachen, maar heel vaak is het ook om te huilen.


Die maatschappij, ik blijf ertegen vechten.


Die maatschappij, ik blijf ertegen vechten.
Hoogsensitieve kinderen die ook strong willed zijn hebben zoveel kwaliteiten in sterke mate, zoals verbaal sterk zijn, temperamentvol, gevoeligheid, vol humor, alert zijn op omgeving, enthousiasme en nog zo veel meer.
Hierdoor vallen ze op want doordat ze vaak ongeremd zijn komt de keerzijde van de medaille tevoorschijn. Dat hun emmertje vol aan het lopen is maakt ze op dat moment niks uit.
Dit uit zich in brutaal zijn, dwingend gedrag, angsten, clownesk gedrag, druk gedrag, liegen etc.
Door de omgeving wordt hier niet altijd positief op gereageerd waardoor het kind een negatief zelfbeeld ontwikkelt.
Voorbeeld van mijn eigen dochters.
De één is verbaal heel sterk, denkt over van alles na niet passend bij de leeftijd, kan mega goed invoelen, ze is temperamentvol, een volhouder, vindingrijk, zeer alert op de omgeving, haar wil is wet (denkt ze 😊), en is heel gevoelig met alle zintuigen.
De ander is vooral heel gevoelig, heeft veel energie, kan goed invoelen en is super enthousiast.


Als je denkt “Nu is het echt genoeg, gooien ze er gewoon nog een schepje boven op”


En ze willen constant gevoed worden door prikkels, echt ze slurpen ze op…! Als je denkt “Nu is het echt genoeg, gooien ze er gewoon nog een schepje boven op”
Als ze dus niet op tijd geremd worden door mij of een leerkracht uit zich dat dus in de keerzijde van de medaille. Eén van de dames wordt vooral heel brutaal tegen mij, maar op bed ligt ze te piekeren over wat gebeurd is en op school uit het zich vooral in een emmertje dat snel volloopt waardoor informatie niet meer binnenkomt.
De andere dame gaat streken uithalen waarvan ze weet dat het niet mag zoals op de tafel of vensterbank staan, ze wordt druk, kan hard gaan lachen of irritante geluidjes gaan zitten maken.
De omgeving reageert hier niet altijd even positief op. Zo wordt de één in de klas steeds geconfronteerd met informatie die ze heeft misgelopen en brutaal zijn heeft ook consequenties.
Het drukke gedrag van de ander wordt al heel snel in het hokje ADHD gestopt.
Terwijl als mensen zouden zeggen “Goh wat ben je toch weer lekker enthousiast” beïnvloed dat haar zelfbeeld alleen maar in positieve zin.

Herken jij dit ook en wil je er meer over weten? Ik help je heel graag verder.
Een tip die ik je alvast mee wil geven;
Laat je kind de twee kanten van de medaille zien, praat erover. Vertel dat het drukke gedrag komt door het enthousiasme, dat brutaal zijn komt omdat ze verbaal zo sterk zijn, dat driftbuien komen door temperamentvol zijn. Toon je begrip en veroordeel niet.
Je kind is volop in ontwikkeling en is nog aan het leren hoe de boel te reguleren en dat is al moeilijk genoeg als je hoogsensitief en strong willed bent. Een positief zelfbeeld helpt daar in elk geval zeker bij!